Blar i NTNU Open på forfatter "Andresen, Christer Bakke"
-
A Sense of Horror: Interpretative Phenomenological Analysis Applied to Engagement with the Norwegian Psychological Horror Film Thelma (2017)
Rian, Sindre Sierk (Master thesis, 2023)Sammendrag Hvordan kan fenomenologi anvendes for å berike samtidskognitivismens filmfaglige forståelse av tilskuerengasjement? Denne undersøkelsen bruker Fortolkende Fenomenologisk Analyse I en kvalitativ, idiografisk og ... -
A.I. Artificial Intelligence (Spielberg, 2001): Lett og ledig Kubrick eller mørk og forskrudd Spielberg?
Christie, Øystein Soknes (Bachelor thesis, 2022)Denne oppgaven ser nærmere på filmen A.I. Artificial Intelligence (2001), som ble konseptualisert av Stanley Kubrick, men regissert av Steven Spielberg etter Kubricks død. Jeg spør hvordan de to filmskapernes høyst særegne ... -
Adapting The Medium How Changing A Work Can Impact It's Reception
Bjerkeengen, Anders (Bachelor thesis, 2022)I denne oppgaven satt jeg ut for å besvare spørsmålet om hvilke endringer en adaptasjon kan ta for seg og hvordan dette forandrer mottakelsen av filmen, med bruk av teorier og utdrag fra Anne Gjeldsvik, Janet Staiger og ... -
Det fryktelige stedet En studie av tre klassiske slasherfilmer og deres nyinnspillinger
Bitustøyl, Vegard Austreng (Master thesis, 2018)Sammendrag Denne masteroppgaven omhandler slasherfilmen og slasherfilmenes forskjellige epoker. Slasherfilmen var en undersjanger til skrekkfilmen som startet på slutten av 1970-tallet og har blitt kjent ved at den følger ... -
Fra musikkvideo til film
Knudsen, Sondre Thuv (Bachelor thesis, 2022)Inneværende bacheloroppgave presenterer en verkanalyse som tar for seg problemstillingen om hvordan filmteknikk kan benyttes i musikkvideoer for å bidra til en større og fullere opplevelse av en artists musikk. Analysen ... -
Fra undergrunnen til overflaten - Den norske undergrunnsskrekken
Hindrum, Tanja Aas (Master thesis, 2018)Denne masteroppgaven tar for seg utviklingen til den norske undergrunnsskrekken, den nye uavhengige norske filmproduksjonen, som så smått begynte å røre seg på 2000-tallet. Hensikten med denne oppgaven er tredelt. Den ... -
Jordan Peeles monstre: Grøsseren i en ny tid
Brenna, Linn (Master thesis, 2021)Formålet med denne oppgaven er å undersøke hvordan Jordan Peeles filmer, Get Out og Us, passer inn i grøssersjangerens monstertradisjon, men også hvordan de skiller seg ut fra den. Filmene blir i tillegg sett på i lys av ... -
Karakterengasjement og familierelasjoner i post-apokalyptisk film
Rømma, Harald (Bachelor thesis, 2019)I denne oppgaven har jeg sett på karakterengasjement og familierelasjoner i post-apokalyptisk film. Jeg har jobbet ut fra en todelt hypotese: Del 1: Karakterengasjement fører til at publikum blir nysgjerrige på hvordan de ... -
Klipping, klippeteknikker og kameraarbeid i Halloween (1978) og Halloween (2018)
Lorentsen, Gaute Degré (Bachelor thesis, 2019)Denne oppgaven tar utgangspunktet i Halloween (1978) og Halloween (2018) for å forklare forskjellene og likheten når det kommer til klipp, klippeteknikker og kameraarbeid i disse filmene. Problemstillingen jeg har jobbet ... -
Liberating Horror
Schiøth, Annika Mangschou (Bachelor thesis, 2022)Hvordan bruker Julia Ducournau elementer fra kroppshorror til å fortelle historiene sine, og hvorfor? Denne teksten bruker skrekkfilmteori til å identifisere kjennetegn fra kroppshorror i Raw (2016) og Titane (2021), og ... -
Scenografiens påvirkningskraft: Psykologien i det grusomme i The Texas Chainsaw Massacre og Suspiria
Aastveit, Kristin Amalie Johnsen (Bachelor thesis, 2020) -
Sjangerbevissthet og kompetanse
Espeland, Martinius Selmer (Bachelor thesis, 2019)Oppgaven tar for seg sjanger innen film og hvordan disse blir definert av både filmindustrien og seerne. Med dette i tankene kan viktigheten av sjangerkompetanse blant regissører diskuteres, hvor vi ser en tendens til at ... -
Skrekkfilmer fra år 2000 til i dag: ett studie av tre moderne trender i amerikanske skrekkfilmer.
Linnerud, Adrian Hagen (Bachelor thesis, 2020) -
Spagetti og Revolvere
Fossberg, Edward (Bachelor thesis, 2020) -
The Mandalorian. En Western?
Sørensen, Kristoffer (Bachelor thesis, 2020) -
Ting var bedre før i tiden. Men var det virkelig det?
Wilhelmsen, Ole Henrik Lauritzen (Bachelor thesis, 2022)Denne bachelor oppgaven handler om spesial effekter og CGI. Problemstillingen er: Kan dårlig bruk av effekter, skape en dårlig filmopplevelse? Jeg tar utgangspunkt i noen filmer med forskjellige bruk av ulike effekter og ... -
Visuelle følelser med mise-en-scène
Aar, Silva Marita Moen (Bachelor thesis, 2022)Denne oppgaven tar for seg hvordan romantisk stemning og følelser etableres ved hjelp av stilelementet mise-en-scène. Med bruk av relevant teori skal jeg analysere hvordan filmene Brokeback Mountain (2005) og God’s Own ... -
Wes Anderson's style: theater in film
Andersen, Melissa Temur (Bachelor thesis, 2022)En stilanalyse av Wes Anderson og filmene The French Dispatch (2021) og The Grand Budapest Hotel (2014). Wes Anderson er en filmskaper med en unik stil, men hva vil det si? I denne oppgaven utforsker jeg stilen til Wes ... -
Westerns Midtlivskrise
Gravdal, Kevin M. (Bachelor thesis, 2019)Målet med denne oppgaven er å se på hvordan moderne filmer er relatert til western sjangeren ved å analysere bruken av ikonografi i filmene; The Searchers (John Wayne, 1956) og No Country for Old Men (Etan Coen & Joel Coen, ... -
ÅPEN KROPP OG LUKKET SINN: Den norske grøsserfilmen fra 2003 til 2015
Andresen, Christer Bakke (Doctoral theses at NTNU;2016:115, Doctoral thesis, 2016)Sammendrag av avhandlingen Det begynte med De dødes tjern i 1958, men så skulle det gå mange tiår før Norge fikk sin egen bølge av skrekkfilm etter årtusenskiftet. Avhandlingen diskuterer hvorfor og hvordan skrekkfilmen ...