Blar i NTNU Open på forfatter "Nilsen, Bjørn"
-
Main aspects of deformation and rock support in Norwegian road tunnels
Høien, Are Håvard; Nilsen, Bjørn; Olsson, Roger (Journal article; Peer reviewed, 2019)The general geology of Norway makes most of its tunnels to be constructed mainly in strong rock intersected by weakness zones of different sizes and characteristics. The Norwegian support tradition is, to the largest degree ... -
Metodikk for driving og sikring gjennom svakhetssoner ved Rogfast
Eidesen, Jonas Modise (Master thesis, 2013)Rogfast er planlagt bygget fra Randaberg til Vestre Bokn i Rogaland. Tunnelen vil med en lengde på omtrent 25km og 380 m dyp, bli verdens lengste og dypeste undersjøiske tunnel. I denne masteroppgaven gjøres en systematisk ... -
Norwegian oil and gas storage in rock caverns - Technology based on experience from hydropower development
Nilsen, Bjørn (Peer reviewed; Journal article, 2021)Underground storage in rock caverns is widely used in Norway for many different petroleum products, such as crude oil, fuel, propane and butane. Basically, the caverns for such storages are unlined, i.e. containment is ... -
Numerical analysis of stresses and displacements for the Tafjord slide, Norway
Panthi, Krishna Kanta; Nilsen, Bjørn (Journal article; Peer reviewed, 2006)Numerical modelling has been used for analyzing stresses and displacements for the very steep and more than 1,000 m high Heggura rock slope near Tafjord, Norway where a disastrous 3 million m3 rock slide occurred in 1934. ... -
Nytteverdi av 3D-modellering og BIM i forbindelse med ingeniørgeologiske problemstillinger ved Follobanen
Hauge, Hanne Bye (Master thesis, 2019)BIM-modellering av grunnforholdene er på vei inn i tunnel- og anleggsbransjen. En BIM-modell kan gi en detaljert oversikt over grunnforholdene, og enkelt visualisere hvilke geologiske forhold som befinner seg bak ... -
Nytteverdi av ingeniørgeologiske undersøkelser ved driving av tunnelene på Nordøyvegen
Birkeli, Kristine (Master thesis, 2020)I perioden 2019-2022 bygges Fv. 659 Nordøyvegen for å gi fastlandsforbindelse til Nordøyane i Ålesund kommune. Som en del av prosjektet bygges tre undersjøiske tunneler; Haramsfjordtunnelen, Nogvafjordtunnelen og ... -
Nytteverdi av styrt kjerneboring for planlegging av E39 i tunnel under Romsdalsfjorden
Rødal, Håkon Kjøde (Master thesis, 2016)I forbindelse med fergefri E39 mellom Kristiansand og Trondheim er det planlagt å krysse Romsdalsfjorden med bru og undersjøisk tunnel. Tunnelen vil med sine 16 km bli den lengste undersjøiske vegtunnelen som noensinne er ... -
Om tommelfingerregler og konusplassering i norske kraftverk
Ødegaard, Henki; Barkved, Håvard; Nilsen, Bjørn (Chapter, 2019)Et sentralt designprinsipp for uforede trykktunneler er at bergspenningene må overstige det innvendige vanntrykket i tunnelen. I motsatt fall kan man få hydraulisk jekking av tunnelen med store vannlekkasjer og tilhørende ... -
Predicted versus actual rock mass conditions: a review of four tunnel projects in Nepal Himalaya
Panthi, Krishna Kanta; Nilsen, Bjørn (Journal article; Peer reviewed, 2007)The Himalayan region possesses enormous potential for hydropower development. However, there exists great challenge for the successful underground excavation due to complex geological set up of the region. It is generally ... -
Prognose for innlekkasje og injeksjonsbehov i Ryfylketunnelen
Meisterplass, Tord Are (Master thesis, 2015)For å bygge undersjøiske tunneler må en drive gjennom bergmasse hvor en har svært begrensede muligheter til forundersøkelser og hvor dårlige bergmasser kan gi store konse- kvenser. En startet bygging av Ryfylketunnelen ... -
Prognoser for stabilitet og sikring av svakhetssoner i Ryfylketunnelen
Lausund, Ingvild (Master thesis, 2015)Ryfylketunnelen er et pågående undersjøisk tunnelprosjekt i Rogaland mellom Stavanger og Ryfylke. Ved åpning i 2019 vil den bli Norges lengste og dypeste veitunnel, 14,3 km lang og 292 muh. I konkurransegrunnlaget ble det ... -
Prognoser for stabilitet og sikring av svakhetssoner i Ryfylketunnelen
Lausund, Ingvild (Master thesis, 2015)Ryfylketunnelen er et pågående undersjøisk tunnelprosjekt i Rogaland mellom Stavanger og Ryfylke. Ved åpning i 2019 vil den bli Norges lengste og dypeste veitunnel, 14,3 km lang og 292 muh. I konkurransegrunnlaget ble det ... -
RMR vs Q vs RMi
Nilsen, Bjørn; Shrestha, Gyanendra Lal; Panthi, Krishna Kanta; Holmøy, Kristin H.; Olsen, Vegard (Journal article, 2003) -
Rock Stress Estimation for Unlined Pressure Tunnel Design
Ødegaard, Henki (HydroCen brief;Nr. 8, Report, 2022)In underground hydropower projects rock tunnels are used extensively to convey water for the purpose of generating power. As these tunnels represent a major cost element in typical hydropower developments, efforts are made ... -
Rock Stress Estimation for Unlined Pressure Tunnel Design
Ødegaard, Henki (Doctoral theses at NTNU;2021:345, Doctoral thesis, 2021)In underground hydropower projects rock tunnels are used extensively to convey water for the purpose of generating power. As these tunnels represent a major cost element in typical hydropower developments, efforts are made ... -
Rock Stress Measurements for Unlined Pressure Tunnels: A True Triaxial Laboratory Experiment to Investigate the Ability of a Simplified Hydraulic Jacking Test to Assess Fracture Normal Stress
Ødegaard, Henki; Nilsen, Bjørn (Peer reviewed; Journal article, 2021)To avoid hydraulic failure of unlined pressure tunnels, knowledge of minimum principal stress is needed. Such knowledge is only obtainable from in situ measurements, which are often time-consuming and relatively costly, ... -
Rogfast, analyse av TBM-driving gjennom svakhetssone med fokus på skvising
Todnem, Siri (Master thesis, 2014)E39 Rogfast mellom Randaberg og Bokn vil bli verdens lengste undersjøiske veitunnel og Norges dypeste undersjøiske tunnel. I denne masteroppgaven er det blitt foretatt en analyse av TBM-driving gjennom en utvalgt svakhetssone ... -
Rogfasttunnelen: Analyse av drivetekniske forhold, stabilitet og sikringsbehov for avgreining til Kvitsøy
Friestad, Leif Egil (Master thesis, 2012)Rogfast er ein planlagt 26 km undersjøisk to løps T12,5 tunnel som skal kryssa Boknafjordenmellom Randaberg og Bokn. Djupaste punkt er på 390 meter under havet og skal i tillegg haeit toplans kryss med ein T10,5 enkel 4 ... -
Skalerte hydrauliske splitte- og jekkeforsøk i laboratorium
Nordø, Lars Lid (Master thesis, 2020)Det er utført testforsøk av hydraulisk splitting og jekking på bergartsprøver i laboratorie ved NTNU (Norge teknisk naturvitenskapelige universitet). Testforsøkenes hensikt er å sammenlikne metoder for måling av minste ... -
Stabilitetsproblem og ras i vanntunneler
Nilsen, Bjørn (Journal article; Peer reviewed, 2018)I Norge er det I forbindelse med utbygging av vannkraftanlegg totalt drevet ca. 4000 km tunneler. Det aller meste av disse tunnelene er bygd og har vært i drift lenge uten alvorlige stabilitetsproblemer eller ras. Det ...