Blar i NTNU Open på forfatter "Frostad, Per"
-
Hvordan opplever barn å delta i gruppe med intensiv opplæring?: En kvalitativ studie av tre elevers opplevelse av å bli tatt ut av klassefellesskapet for å delta i gruppe med intensiv opplæring
Aune, Ruth Ellen Asphol (Master thesis, 2012)Formålet med denne kvalitative studien der problemstillingen er: «Hvordan opplever barn å delta i gruppe med intensiv opplæring?» er å lytte til barnet og få innsikt i dets opplevelser rundt det å bli tatt ut av ... -
I hvilken grad kan systematisk, synspedagogisk trening påvirke leseferdighetene til elever med Aspergers eller AD/HD?
Dørum, Petter (Master thesis, 2012)Prosjektet beskriver systematisk synspedagogisk trening av tre elever på 7. trinn med lesevansker og diagnosene AD/HD eller Aspergers syndrom. Treningen innbefattet 20 timer øyemotorisk trening, for hver av informantene, ... -
Influence of the Psychosocial School Environment on Adolescents’ Mental Health, Wellbeing, and Loneliness: Impact of a Psychosocial School Programme and Other Factors
Morin, Astrid Hoås (Doctoral theses at NTNU;2021:350, Doctoral thesis, 2021)This PhD project is designed to study factors in the psychosocial school environment that may help prevent mental problems, loneliness and promote wellbeing among students in upper secondary school in Norway. This topic ... -
Inkludering av elever med psykisk utviklingshemming på tilrettelagte avdelinger i grunnskolen
Osmundsen, Lone (Master thesis, 2023)I pedagogisk sammenheng handler inkludering om å være en del av et faglig og sosialt fellesskap, gjennom aktiv medvirkning, verdifull deltakselse og et betydningsfult utbytte (Haug, 2021). Disse faktorene er grunnlaget for ... -
Inkludering av hørselshemmede barn i bostedsskolen: En kvalitativ studie av tre læreres opplevelser rundt det å ha en hørselshemmet elev i sin klasse
Solbu, Kristine Lånke (Master thesis, 2011)Formål og problemstilling Formålet med denne oppgaven er å få innsikt i hvordan de som er lærere for elever med hørselshemming, opplever å ha en hørselshemmet elev i sin klasse. Målet er å få innsikt i hva de ser på som ... -
«Inn i øret, ikke i skuffa – hjelp meg, jeg vil høre»
Jungård, Reidun Elisabeth (Master thesis, 2013)Mange mennesker med et lite hørselstap klarer seg godt i dagliglivet, selv om det er med store anstrengelser. Mange vil benekte at de har noe hørselsproblem, «det er de andre som har problemer». Denne benektningen vil gjøre ... -
«Jeg hadde… sikkert greid meg litt uten PCèn eller iPadèn, men jeg hadde nesten ikke klart meg uten SmartBoarden» - En kvalitativ studie av hvilke erfaringer lærere og deres elever med nedsatt hørsel har med bruk av digitale flater
Bjørnbakk, Gry (Master thesis, 2020)Sammendrag: Den siste store kunnskapsoversikten over nyere nordisk forskning om «Hørselshemmede barn og unges opplæringsmessige og sosiale vilkår i barnehage og skole» (Kermit, 2018), viste at elever med nedsatt hørsel ... -
Jeg tror jeg bruker begrepene om hverandre. Jeg har sikkert ikke tenkt nok over det: En kvalitativ studie om hvordan seks lærere forstår tilpasset opplæring
Sande, Camilla Bekkevold (Master thesis, 2013)I denne oppgaven har søkelyset blitt rettet mot tilpasset opplæring og hvordan dette prinsippet blir forstått i skolen. Det overordnede målet med denne studien har vært å undersøke hvordan tilpasset opplæring blir forstått ... -
"Jeg vil jo ikke mase heller" - En kvalitativ undersøkelse av elever med synshemming sine opplevelser av naturfag
Karolius, Åsne (Master thesis, 2019)Denne undersøkelsen setter søkelys på hvordan det kan oppleves å være synshemmet i naturfagundervisning. Målet har vært å skaffe til veie informasjon om hvordan elever med synshemming opplever naturfag, og hvordan deres ... -
Jo æ tru du kan sett to strek under svaret ja
Johnsen, Jan Gunnar (Master thesis, 2016) -
Kartlegging av CVI hos førskolebarn - En litteraturstudie
Lundervold, Tonje (Master thesis, 2020)Tittel: Kartlegging av CVI hos førskolebarn. En litteraturstudie. Hensikt: Bidra med en systematisk oversikt over og kritisk gjennomgang av screeningverktøy som er egnet til bruk ved kartlegging av CVI hos barn i alderen ... -
Lekser; et verktøy for læring, eller en demotiverende tidstyv?
Ferstad, Andreas Vee (Master thesis, 2022)Lekser har vært debattert i media i lang tid. Med et hovedpoeng at lekser skal styrke elevenes akademiske prestasjoner, har praksisen vært godtatt i den tro at det fungerer. Likevel viser forskning at dette ikke nødvendigvis ... -
Leseblikk med god øyemotorikk - Kan synspedagogisk trening gi bedre øyemotorikk og bedre leseferdighet til elever med lesevansker?
Gaukstad, Ola (Master thesis, 2017)Det har vært stort fokus på norske elevers leseferdigheter de siste årene, og kravene til leseferdigheter synes å ha økt. Selv om de siste resultatene i internasjonale tester som PISA og PIRLS viser en bedring i leseferdigheten ... -
Lesevanskar og synsstimulering
Sangolt, Liv Marit (Master thesis, 2015) -
Lest i lyset fra...: - om hvordan lesing hos personer med lysømfintlighet og personer med kikkertsyn påvirkes av ulike typer belysning
Sørgjerd, Aase Eian (Master thesis, 2010) -
Livskvalitet, opplevelse av mestring og hjelpeløshet hos voksne med hørselstap - hørselstapet i hverdagen
Petterøe, Lone VH (Master thesis, 2023)Sammendrag Bakgrunn: Livskvalitet, opplevelse av mestring og hjelpeløshet kan påvirkes i større eller mindre grad av et hørselstap. Det kan være samfunnsnyttig og verdifullt for den hørselshemmede selv med bedre rutiner ... -
Lærerens autonomi sett i sammenheng med trivsel, depersonalisering og tanker om å slutte i skolen: Hvordan kan man forstå det teoretiske konstruktet autonomi i tilknytning til læreres yrkesutøvelse
Holiman, Sidsel Marianne (Doctoral theses at NTNU;2023:233, Doctoral thesis, 2023)The management of the Norwegian education system both restricts and expands teachers' autonomy simultaneously. On one hand, standardised student tests and increased mandatory reporting govern teacher practices. However, ... -
Lærerens møte med elever som uttrykker utagerende atferd
Aglen, Marit Hole (Master thesis, 2022)I denne forskningen rettes søkelyset mot viktigheten av en god lærer-elevrelasjon som et virkemiddel for å dempe elevers utagerende atferdsuttrykk. Det overordnede målet er å finne ulike måter informantene benytter for å ... -
Læringsmiljøets rolle i frafallsprosessen
Nordby, Ragnhild Nerhoel (Master thesis, 2013) -
"Making number relationships real" : tallforståelse gjennom fokus på strukturerte mengder : et kvasi-eksperiment med utgangspunkt i konkretiseringsmateriellet Numicon
Gresdahl, Line Halland (Master thesis, 2016)