Blar i NTNU Open på forfatter "Ryeng, Eirin Olaussen"
-
Gender differences in cycling participation in Spain. Comparison between Norway and Spain.
Pérez Brandón, Nuria (Master thesis, 2019)Bicycling is an active mode of transport with widely known health and environmental benefits. Governments all over the world have set goals aiming for a modal shift from motorized to active transport. However, women and ... -
Gir kollektivreiserelaterte apper endrede reisevaner?
Thingelstad, Ingri (Master thesis, 2014)De siste årene har det vært en stor økning av smarttelefoner, og bruken av disse telefonene har på mange områder gjort deler av hverdagen lettere for folk. Mange kollektivselskaper har laget «apper» til de ulike smarttelefonene, ... -
Heavy Vehicle Following Behavior: The Effect of Vehicle Properties, Road Characteristics and Environmental Factors on Vehicular Interactions
Hjelkrem, Odd André (Doctoral theses at NTNU;2016:371, Doctoral thesis, 2016)This thesis describes a series of studies made in the field of modelling heavy vehicle behavior. The main goal of the thesis was to investigate how car-following behavior of heavy vehicles differs from that of cars, how ... -
Hvordan utvikle et mest mulig effektivt kollektivsystem og kollektivknutepunkt?: En analyse basert på mulige utviklingssenarier for Ski kommune
Steiwer, Kine Hallan (Master thesis, 2014)Fram mot 2030 er det forventet en befolkningsvekst i og rundt Oslo på rundt 30 prosent. For å kunne takle denne veksten ble Plansamarbeidet opprettet for å komme frem til en regional plan for areal og transport i regionen. ... -
Kva har avstanden mellom planskilte kryss og tunnel å seie for trafikktryggleiken?
Slinde, Marius (Master thesis, 2015)Kombinasjonen av aukande trafikk på dei norske vegane, ynskje om stadig tryggare vegar og at framføring av veg i tunnel oftare og oftare vert føretrekt, gjer at det må forventast å vere aktuelt å plassere planskilte kryss ... -
Netto helsegevinst i samfunnsøkonomiske analyser av sykkelinfrastruktur
Ellingsen, Jonas (Master thesis, 2020)Økt satsing på sykkel som transportmiddel kan være et viktig tiltak i fremtiden for å bedre folkehelsen og begrense klimautslipp. Det er godt dokumentert at fysisk aktivitet og derav fysisk aktiv transport innebærer ... -
På veg mot målet? - Om målsetting og måloppnåelse i vegprosjekter - får vi det vi bestiller?
Helle-Tautra, Cathrine (Master thesis, 2015)Målet med denne masteroppgaven er å gi svar på om Statens vegvesen Region midt bearbeider mål i vegprosjekter tilstrekkelig i henhold til teoretiske anbefalinger, og om målene til de ferdige veganleggene er oppfylt. Selve ... -
Pedestrians’ and bicyclists’ route choice during winter conditions
Fossum, Magne; Ryeng, Eirin Olaussen (Peer reviewed; Journal article, 2022)This study investigates the association between surface conditions and pedestrians’ and bicyclists’ route choices during winter. We analyzed responses from two surveys in which pedestrians and bicyclists answered questions ... -
Reisehastighet og fremkommelighet for buss: En analyse av rute 9 i Trondheim
Heggland, Aslak (Master thesis, 2013)Denne oppgaven har sett på de ulike reisetidskomponentene for en bussrute, eksemplifisert gjennom rute 9 i Trondheim. Flere turer er kartlagt med videoopptak, og det er kommet til følgene fordeling av reisetid i morgenrush: ... -
Reisetidsregistrering av sykkeltrafikk
Overå, Sivert Bø; Grønlund, Halvor (Master thesis, 2014)Behovet for kunnskap om sykkeltrafikk er økende, og kvaliteten til dataene som samles inn fra sykkeltrafikk i Norge i dag er ikke tilfredsstillende. Statens vegvesen uttrykker behov for å øke datakvaliteten og for å finne ... -
Risk Perception, Worry, Attitudes Towards Safety, and Behaviour among Norwegian Cyclists and Pedestrians
Kummeneje, An-Magritt S. (Doctoral theses at NTNU;2020:390, Doctoral thesis, 2020)Sammendrag: Fotgjengere og syklisters risikovurdering og atferd I en rekke europeiske land er det å øke andelen i befolkningen som går og sykler til daglige gjøremål høyt prioritert. Det å gå og sykle blir sett ... -
Samkjøring med mobilapplikasjon som framtidig transportløsning for utkantstrøk - Erfaringer fra prosjektet «S for Steigen»
Elvik, Torhild Andrea Schrøder (Master thesis, 2018)I denne rapporten vurderer jeg potensialet for å bruke en telefonapplikasjon (app) til samkjøring i utkantstrøk. Hensikten er å bidra til å utvikle nye transportløsninger for distriktene, fordi store deler av Norges ... -
Sammenligning av metoder for kartlegging av snarveier
Nome, Kristin Nyeng (Master thesis, 2022)Norge har satt som mål at veksten i persontransporten i byområdene skal tas med kollektivtransport, sykkel og gange. Dette nullvekstmålet er et av satsingsområdene i Nasjonal transportplan. Som en del av arbeidet med ... -
Sammenligning av ulykkesdata fra STRAKS-registeret med registrerte sykehusdata. - En studie av fotgjenger- og sykkelulykker i Drammen.
Bjerkan, Daniel (Master thesis, 2016)Denne studien er et avsluttende hovedprosjekt for utdanningen «Master i vegteknikk». I hovedoppgaven var det ønskelig å se på muligheter for bruk av sykehusdata i arbeidet med trafikksikkerhet. Drammen ble valgt som oppgavens ... -
Searching for relationships between self-reported familiarity and road safety based on surveys with geographic variability
Intini, Paolo; Berloco, Nicola; Colonna, Pasquale; de Gennaro, Damiano; Ranieri, Vittorio; Ryeng, Eirin Olaussen (Peer reviewed; Journal article, 2022)The study is aimed at understanding if (a) declared driving behavioural changes due to familiarity can be observed through surveys; (b) self-reported route familiarity can be related to negative safety performances (crashes ... -
Sykling i bakker. Hvilke sykkelinfrastrukturløsninger bør velges?
Sandberg, Kirsti Rossvoll (Master thesis, 2015)Utfordrende terreng i mange norske byer, gjør det viktig å tilrettelegge for sykling i bakker. I denne oppgaven ble det undersøkt hvilke løsninger som bør velges for å tilby syklister en sykkelinfrastrukturløsning som ... -
Taktil oppmerking for synshemmede ved gangfelt - fungerer de etter hensikten?
Oma, Helene (Master thesis, 2013)Regjeringen har gjennom handlingsplanen "Norge Universelt utformet 2025" satt fokus på at transportsystemet skal være laget slik at alle mennesker kan benytte seg av det. Synshemmede er en gruppe som det må tas spesielle ... -
Tiltak for mer bærekraftig tilbringertransport til jernbane
Gjelten, Gina Kristensen (Master thesis, 2021)Fremtidens transportbehov i Norge påvirkes av økonomisk vekst, befolkningsvekst, alderssammensetningen og geografiske bostedforskyvninger. Det er en forventet vekst i persontransportarbeidet på 31% fra 2018 til 2050, og ... -
Trafikkavvikling med selvkjørende biler i blandet trafikk
Lindseth, Eivind Myklebust (Master thesis, 2017)Selvkjørende biler vil sannsynligvis være en del av trafikkbildet i flere land innen noen få år. Vil de bidra til bedre trafikkavvikling i trafikk blandet med konvensjonelle biler? Størstedelen av forskning om trafikkavvikling ... -
Turproduksjon ved treningssentre - Undersøkelse av turproduksjon ved treningssentre i Trondheim
Olsen, Mari Elisabeth (Master thesis, 2018)Målsetningen med studien har vært å analysere den totale personturproduksjonen ved treningssentre. Denne utgjøres av alle personturer til og fra treningssentre. Videre var det ønskelig å skildre hvordan personturproduksjonen ...