Blar i NTNU Open på forfatter "Klemp, Torunn"
-
Pre-service mathematics teachers' whole-class dialogs during field practice
Høynes, Siri-Malén; Klemp, Torunn; Nilssen, Vivi Lisbeth (Chapter, 2018)This paper is based upon an intervention study where pre-service teachers plan whole-class mathematical dialogs together with their mentor and lecturer. Learning to conduct dialogs is increasingly in focus in teacher ... -
Resonnering og samarbeid i matematikk på småtrinnet. En kvalitativ studie av hvordan en samarbeidsmodell kan støtte elevers utvikling av resonnering.
Dahlum, Simen (Master thesis, 2022)Denne studien har som mål å få innblikk i hvordan elever på småtrinnet kan, uten vesentlig hjelp fra lærer, utvikle sin resonnerende evne. For å gjøre det ble elevene introdusert for en samarbeidsmodell som var ment for å ... -
Skriving i et digitalt triadisk refleksjonsfellesskap i lærerutdanninga
Klemp, Torunn; Nilssen, Vivi Lisbeth (Journal article; Peer reviewed, 2016)The background for this article is an intervention project in teacher education for primary school. The project addresses a worldwide call for meeting places for the triadic collaboration in teacher education. ... -
Veiledning i parpraksis. En kvalitativ intervjustudie av praksislæreres forståelse av praksislærerrollen.
Solem, Ingrid (Master thesis, 2020)Denne studien undersøker hvordan praksislærere forstår veiledning innenfor den femårige lektorutdanningen 8-13 når lærerstudentenes praksisstudier er organisert i parpraksis. Da det finnes lite norsk forskning på veiledning ... -
Video som redskap i etterveiledning av matematikksamtaler
Høynes, Siri-Malén; Klemp, Torunn; Nilssen, Vivi Lisbeth (Journal article; Peer reviewed, 2019)Flere tar til orde for den utfordrende helklassesamtalen som en kjernepraksis i lærerutdanninga. Artikkelen er basert på en studie der vi har prøvd ut video som redskap i etterveiledning av lærerstudenters matematikksamtaler ... -
Å studere elevers læring gjennom en fokuselev
Klemp, Torunn; Nedberg, Audhild (Peer reviewed; Journal article, 2016)Denne artikkelen presenterer og diskuterer erfaringer fra et forsknings- og utviklingsprosjekt der lærerstudenter på masterutdanning for 1.–7. trinn ved UiT Norges arktiske universitetet, følger én enkelt elevs faglige og ...