
N
TN

U
N

or
w

eg
ia

n 
U

ni
ve

rs
ity

 o
f S

ci
en

ce
 a

nd
 T

ec
hn

ol
og

y
Fa

cu
lt

y 
of

 H
um

an
iti

es
D

ep
ar

tm
en

t o
f H

is
to

ri
ca

l S
tu

di
es

B
ac

he
lo

r’
s 

pr
oj

ec
t

Andreas Marek Wlosek

THE PUBLIC SPHERE IN POLAND

How and to what extent did the media reform in
Poland initiated by Law and Justice party affect
other media like the Electoral Newspaper? To
what extent did the media reform nationalise
the Polish Public Sphere instead of
Europeanising it?

Bachelor’s project in European Studies
Supervisor: Anna Gora

May 2019





 

THE PUBLIC SPHERE IN 

POLAND 

How and to what extent did the media reform in Poland initiated by Law and 

Justice party affect other media like the Electoral Newspaper? To what extent 

did the media reform nationalise the Polish Public Sphere instead of 

Europeanising it? 

 

  

ANDREAS MAREK WLOSEK 
BACHELOR THESIS IN EUROPEAN STUDIES WITH ENGLISH 

Trondheim, May 2019 



Side 1 av 25 
 

Acknowledgments  

I wish to express my sincere thanks to my supervisor who helped me throughout the journey 

of writing this thesis. I am also grateful to my girlfriend who always managed to make me 

calm down when it was necessary. Lastly, I want to acknowledge two of my best friends, 

Sigmund and Rasmus for always providing me with the laughs needed to keep collected while 

writing this thesis.   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



Side 2 av 25 
 

Table of contents  

Introduction ....................................................................................................................................... 3 

Theory ................................................................................................................................................ 4 

Public Sphere .................................................................................................................................. 4 

Media Negativity and Knowledge of the EU ..................................................................................... 5 

Article 7 TEU ................................................................................................................................... 6 

Method .............................................................................................................................................. 6 

Method & Limitations ..................................................................................................................... 6 

Background ........................................................................................................................................ 8 

Analysis ............................................................................................................................................ 12 

2015 ............................................................................................................................................. 12 

2019 ............................................................................................................................................. 14 

Summary ...................................................................................................................................... 17 

Conclusion ........................................................................................................................................ 19 

Bibliography and Figures .................................................................................................................. 21 

Appendix .......................................................................................................................................... 24 

 

 

 

 

 

 

 

 



Side 3 av 25 
 

Introduction  

“Today they came for the public media, tomorrow they want to come for the private media” 

said Jarosław Kurski, the deputy editor of Gazeta Wyborcza during a “free media” protest 

organized by the KOD movement. The protest happened after Prawo i Sprawiedliwość (eng. 

Law and Justice, abbreviation: PiS) announced that they are making a media reform in 

Poland. With the reform going through Sejm on 30th of December and through Senate on 31st 

of December, it does seem like the party tried to catch everyone off-guard while everyone was 

busy with New Year’s celebrations. As the party often pushes the idea of an “independent 

Poland”, giving as much as possible to the Polish citizens and “repolonizing” the states media 

and banking sectors the democratic backsliding has never been considered a bigger issue in 

Poland. PiS already made a number of reforms, one of which was the changes to the judicial 

system in the country which led to major protest and even the EU launching the Article 7 

TEU against the state. Even though there were a lot of protests following the media reform 

passing the lower and upper house, Polish president Andrzej Duda signed the legislation 

which changed the nationally owned media channels in Poland in a drastic way.  

Throughout this thesis I want to see whether the changes that were applied to the nationally 

owned media also influenced the private media. As for my research questions they are as 

following: “Did the media reform affect the private newspaper Gazeta Wyborcza and if so to 

what extent? In what way was the public sphere in Poland affected by these changes, is the 

party trying to nationalize the public sphere through media?” To answer these questions, I 

will be looking at the Public Sphere theory. To understand the situation in Poland it is 

important to look at studies made about the topic, I will also be doing my own research where 

I analyse the content in Gazeta Wyborcza where they write about the EU, before and after the 

reform to see whether the paper went through any changes.  

By looking into these questions and research, this project concludes with that although 

changes have happened between the material from 2015 to 2019, it is unclear whether that 

was because of the media reform or because of the changes in governing parties. However, 

based on the daily’s stance, it would be logical to assume both have something to do with the 

change. The project also makes it possible to see that the public sphere media channels in 

Poland, controlled by the government, are getting more and more nationalized. The Gazeta 

Wyborcza daily however has managed to keep out of that sphere and continues to share their 

own centre-left views often encouraging the European Public Sphere to prosper.  



Side 4 av 25 
 

Theory:  

Public Sphere  

In this thesis, the concept of a Public Sphere will be used in relation to the idea of a European 

Public Sphere as well as its normative models of Public Spheres, these being the elitist, 

liberal, discursive and participatory public sphere. This thesis will make use of mainly the 

general theory of a Public Sphere and only two of the normative models. This media analysis 

will focus on the media sphere. One way of conceptualising the Public Sphere is to organise it 

into different forums that can be differentiated on the basis of their scope. The way in which 

Stefanie Walter distributes these forums are "encounter publics” and “issue publics”. The first 

one often emerges in day-to-day situations via. discussions between normal citizens that will 

take place in the public. The role of the audience and the speaker is extremally fluid, meaning 

the two can fulfil both roles. The issue publics take place in the form of public events or 

demonstrations that mainly emerge spontaneously or possess a high organisational level. The 

difference between audience and speakers is bigger in this public (Walter, p. 52, 2019).   

To find political discussion in modern times it is important to take a look at mass media and 

the so-called media sphere. This bulk of media consists of the press, television, radio and the 

internet and is the primary forum for 

political discussion (Walter, p. 53, 

2017). The figure (1) made by Walter, 

visualises the function of a public 

sphere for the democratic process 

(Walter, p. 54, 2017). The 

governmental sphere refers to 

institutions, the private sphere refers to 

the citizens while these two are 

connected by an intermediary system. 

This system, the public sphere is 

supposed to provide state citizens with 

information thus directly influencing 

and forming a public opinion. Adding 

to this, they also make room for politicians to state their case through their media (Walter, p. 

53, 2017).  Through the information spread by the media, citizens can check in with their 

Figure 1: Source: Stephanie Walter, p. 55, 2017 



Side 5 av 25 
 

governments. This is the most important forum of the public sphere as it is visible to the 

society at large and it provides legitimacy to a large number of citizens. In this thesis, it is 

primarily the media sphere that will be considered.  

Stefanie Walter introduces us to four different normative models of the public sphere as to 

show that the idea of a public sphere is not as straightforward as it seems. The four models 

are: elitist, liberal, discursive and participatory public spheres and they differ mainly in how 

visible the citizens of the state are (Walter, p. 57, 2017). For this thesis the focus will be put 

onto the elitist public sphere.  

The elitist public sphere has its roots in the elitist democratic theory, where the term elite 

itself means a small number of people who have power and influence (Walter, p. 58, 2019). 

These elites are perceived as the ones that are elected to govern and that they are the 

“guardians of democracy”. The main function of this public sphere is to make the elitist 

politicians accountable as it provides information on what is going on in politics so that the 

citizens can make an informed voting decision (Walter, p. 60, 2017). The actors themselves 

are primarily the people that belong in the governmental system.  

As the encounter and issue public spheres are almost totally excluded from elitist democratic 

theory, the key forum of the public sphere for the elitist public sphere is the media. Ferree 

says that “If the media are doing their job (…), the media will provide enough information 

about the parties and candidates so that citizens can choose intelligently among them.” (Ferree 

et. al. p. 291, 2002). The job of the media is to report from the governmental side to its 

citizens, but not to give citizens a voice to report back (Walter, p. 60, 2017). However, elitist 

democracy thrives most when the elite is divided, therefore both of the divided elites should 

have place in the public sphere as their opinions would shape each other based on what the 

other part does in the media (Walter, p. 61, 2017).  

Media Negativity and Knowledge of the EU 

According to Charlotte Galpin and Hans-Jörg Trenz, media negativity can play an incredibly 

constructive role in the democracy. One of the reasons why is that it can inform its readers 

and encourage engagement with politics (Galpin et. al. p.55, 2017). Though as Galpin points 

out, some scholars argue that media negativity is in fact an important element of a healthy 

democracy, it is important to have a voice that constantly subjects governments, politicians 

and other elites to keep everything in balance (Galpin et. al. p. 55, 2017). Media negativity 

can thus be a positive and negative thing to democracy as a whole. An example on this is that 



Side 6 av 25 
 

a critical report can lead to better quality information, which then leads to better informed 

citizens which leads to better democracy during EU elections. However, media negativity can 

also lead to lack of political knowledge (Galpin et. al. p. 56, 2017). Which then again can lead 

to information and knowledge about EU creating deep scepticism towards the Union. One of 

the most important factors for media to keep in mind is how to frame stories. Framing means 

that the article and issue at hand is understandable for the citizen as the complex issues and 

problems often are hard to understand, thus creating an easy to follow frame and explanation 

of said issues and problems (Galpin et. al., p. 56, 2017). 

Article 7 TEU  

The Article 7 procedure is made of three parts, a preventive mechanism which is launched in 

case of a “clear risk of a serious breach of the values” and a sanctioning mechanism which is 

launched in case of “the existence of such breach of the Union’s values” made of two 

different Rule of Laws (European Commission, 2017). 

 

Method:   

This thesis will be a general media analysis with a small sample size of data. The data itself 

will be articles from Gazeta Wyborcza (eng. Electoral Newspaper) gathered from the Factiva 

archive. The Factiva search was done with the sites “free text search” with code words: 

“Parlament Europejski or Unia Europejska or [PiS and Unia Europejska] or [PiS and 

Parliament Europejski] or Jean-Claude Juncker or Juncker or Komisja Europejska or 

integracji europejskiej or Integracja Europejska or Rada Europejska or Rada Unii 

Europejskiej or Przewodniczacy UE”. The dates chosen are 01.01.2015-01.03.2015 and 

01.01.2019-01.03.2019, this is done to prevent as many randomised events as possible. There 

are however other events happening at that time, in 2019 Brexit was supposed to be 

concluded and in 2015 the parties were fighting for the upcoming elections. Other Factiva 

search criteria were that: the source is “Gazeta Wyborcza & Wyborcza.pl (Poland, Polish 

Language), the region is put to Europe and language chosen is Polish. The sample size will be 

45 articles before the media reform and 45 articles after. One of the main issues at hand right 

here is that clearly the paper has been focusing more on the EU the latest months than in the 

start of 2015, which shows in the number of articles that were available. The data from these 

articles will be analysed with different categories, these being whether the article speaks 



Side 7 av 25 
 

positively or negatively about the EU. Who is the main actor in the article where the choices 

were between Donald Tusk, Jarosław Kaczyński, Jean-Claude Juncker or the PiS/PO parties 

and whether or not the article speaks positively or negatively about them. And finally, 

whether the issue in the article is national or European with a small mention of the 

theme/topic of the article as shown in figure 2. 

 

Figure 2: The categories in the analysis, with an example. Here it is possible to see that the article is negative towards the 

EU, includes mentions of Kaczyński and is negative towards the politician. The problem in the article is on the national level 

with the topic being ‘’repolonisation’’. 

It was not always possible to divide the author’s opinion into a simple “positive or negative” 

matter, therefore generalisation was needed to see the bigger picture of the article itself.  

As I continued working with the project, I noticed certain elements that could have been done 

better and more consistent to get an even better result. Some of the major limitations with this 

method are the sample size, data sheet and the sample chosen to be considered as main data. 

First of all, a larger sample size would have given a more representative sample and get an 

even more comprehensive idea of the situation with the newspaper, further study can improve 

on this by for example expanding the sample before and after the media reform. A larger 

sample would also provide more information about the topics the newspaper is focusing on 

during the different times of the year, something that could be beneficial to get rid of the 

randomness of the data. Second, after analysing the data I have noticed that numbers that are 

pointed out in a straight forward fashion do not really paint the picture as well as for example 

percentages would do. Eg. do an even more thorough read of the articles and divide them into 

percentages of positive/negative. It would first of all make it much easier to quantify and 

second of all it would be way more comprehensive. Lastly, the articles chosen for the analysis 

part were chosen out of the Factiva search. However not every single one of them met all the 

criteria in the analysis, this was because of the lack of articles provided by the chosen words 

in the Factiva search. This could have been simply avoided by extending the search word 

count as well as extending the date of the Factiva search.  

 

 



Side 8 av 25 
 

Background 

To understand the further analysis, it is necessary to provide some background on what has 

happened in Poland the recent years, what the media reform changed within the country and 

some basic information about Gazeta Wyborcza. At the start of 2015 the government was 

made of the Platforma Obywatelska (eng. Civic Platform, abbreviation: PO) and Polskie 

Stronnictwo Ludowe (eng. The Polish People’s Party, abbreviation: PSL) in a coalition. In 

2019 the government is made purely of PiS. Both parties, PiS and PO, have their differences 

when it comes down to policy issues, like for example with the question on EU and NATO 

they both want Poland to be a part of these (Chapman, p. 3, 2019). However, PiS takes the 

whole idea with a lot of suspicion and scepticism, thus making their party very eurosceptical.  

When the PiS party won the presidential election with Andrzej Duda as their candidate, as 

well as both the Senate (upper house) and Sejm (lower house) it was certain that changes were 

on their way. The term “repolonization” comes up a lot in PiS speeches, it is applied to almost 

every factor within Poland like banks and increase of domestic ownership in Poland’s 

financial sector. In media however, PiS politicians argue that foreign media spread 

information and coverage that is not favourable to the governments opinion and spread values 

that are not Polish and in the interest of Poles (Chapman, p. 3, 2019). With the ideas of 

making Poland more Polish and nationalising some of its sectors, PiS started making different 

moves to achieve these goals. Ever since the beginning, the party had different ways of 

implementing some of its laws or regulations. Like with their media reform which was voted 

in the lower house on 30th of December and approved in the Senate the following day (Beradi, 

02.03.2016). This, however, did not happen out of the view of the public. Immediately after 

the reform was put into motion for the upper house to approve the reform, the TVP’s 

(Telewizja Polska, eng. Polish Television) four directors decided to resign as a protest to the 

reform, whilst the Polish Radio’s First decided to protest by playing Polish and EU’s anthem 

each hour (Beradi, 02.03.2016). There were also huge protests put into motion by Polish 

citizens to stop the reform going through. This however failed as the president chose to sign it 

on the 7th of January.  

The media in Poland are fairly diversified in terms of ownership (Chapman, p. 3, 2019). There 

are approximately 23 foreign owners, most of them are German making up for about ¾ of the 

Polish media market. The major Polish competitor to these foreign media owners is Agora, 



Side 9 av 25 
 

which owns the biggest daily in Poland Gazeta Wyborcza, but also a bunch of other medias 

like radio stations, internet platforms and some magazines.  

The media reform itself is all about the creation of something called National Media Council, 

which makes it possible for PiS to put all of its lawmakers into the highest seat of the national 

media. Responsibilities of this position were before mostly in Krajowa Rada Radiofonii i 

Telewizji’s (eng. National Broadcasting Council, abbreviation: KRRiT) hands, this council 

had 5 members, two of them appointed by the Sejm, one by the Senate and two by the current 

president (Chapman, p. 4, 2017). These seats were always supposed to be neutral when it 

comes down to politics however the office in KRRiT has always been somewhat politicized 

as seen in 2007 when the chairperson stepped down from the position and stood for a 

parliament seat for PiS (Chapman, p. 4, 2017).  

If one wants to see the changes that the TV station Telewizja Polska (eng. Polish Television, 

abbreviation: TVP) went through it is interesting to look at the 7PM news called 

“Wiadomości” that airs every single day throughout the whole year. Almost its whole staff 

has been changed after the reform, some of which boycotted the station for being partial. The 

program itself is watched by many Poles every day, however many have said that they prefer 

TVN24 or Polsat now that PiS is in power (Chapman, p. 11-13, 2017). One of the ways to see 

the changes is to look at what their news titles look like under the evening news program.  

„The government invests in the security of Poles”,  

“The world is jealous of Poles for their economic success”,  

“PiS strengthens its position in the European Union”,  

“There is full freedom of speech and art in Poland”,  

“Tourists value beautiful and safe Poland”, 

“Poles appreciate fulfilled election promises”, 

“The end of the impunity of the legal caste”,  

“The French envy the Poles for security”, 

“A reform that restores just governments” (Agnieszka Kublik, 27.01.2019).   

Some examples of how titles looked like before the reform are:  

“New strategy”, 

“The Eurovision final”,  

“The magic of memories”,  

“Poland reads”, 



Side 10 av 25 
 

“Fairy Tale Valley”, (Archiwum Eurowizji TV, 2018) 

“Debate about media”, (Reżimowa Telewizja, 2015)  

The latter title was covered by Piotr Kraśko who later was laid off from the TVP. At the exact 

time that program was sent the Sejm managed to get the reform through, and to quote Kraśko:  

“I see on Twitter that there is some waiting for what might happen at the end of the 

Wiadomości. I do not know … is something out of ordinary going to happen? Let us 

stay with what is being debated today in the Sejm (…) the biggest debate was raised by 

the media reform that was adopted merely 10 minutes ago” (Reżimowa Telewizja, 

2015). 

After the reform the Wiadomości and the TVP channel are often considered as a mouthpiece 

for the PiS government by many authors and researchers but also by citizens (Chapman, p. 

11-13, 2017). Information spread by the channels like this can lead to poor knowledge about 

the EU and what the Union does for Poles, as well as can lead to people becoming more and 

more sceptical in the country (Galpin et. al. p. 55, 2017). Gazeta Wyborcza covers the case 

that Piotr Owczarski, who is a former TVP journalist, put forth on the 21st of January in the 

European Parliament. Gazeta Wyborcza covers that during the 5 minutes Owczarski has in 

front of the European Parliament he put forth two objections to what happened within Polish 

media:  

The first objection: that after the PiS public media took over in January 2016, the 

message was ideologized and subordinated to the ruling party with an intensity unseen 

earlier in the Third Republic. The new president allowed employees responsible for 

information and journalism. New journalists who for public television, among others 

with TV Trwam and TV Republika, they began to prepare materials presenting only 

the only right - PiS's view of the world and the surrounding reality, often created and 

idealized. Second: journalists who have remained intimidated and have to do it, the 

new ones. (Agnieszka Kublik, 20.01.2019) 

The daily newspaper throughout the article points out that the media reform is not something 

they like at any costs. The general observation of the information given so far makes it clear 

that the government is indirectly influencing the public sphere and making it more into an 

elitist public sphere just by having the control of one of the most important news channels in 

Poland.  



Side 11 av 25 
 

Gazeta Wyborcza was one of the first media outlets to launch in the country after the end of 

the Cold War and the USSR control of the country (Eurotopics, 2019). It then makes sense 

that it gradually became one of the biggest media outlets in Poland and that it has been one of 

the highest quality newspapers in the country. It is being published by Agora, which is one of 

Poland’s largest media groups. The paper itself is pro-European and critical to all 

governments, however recently taken as one of the medias that calls for protests against the 

current government. The journalists that write for Gazeta Wyborcza often find themselves on 

the liberal and centre-left positions in politics (Eurotopics, 2019).  Danuta Breguła who is 

Gazeta Wyborcza’s Digital Strategy director states that their online subscription numbers 

have never been higher, peaking at 133,000 in December last year (Schmidt, 2018). 

According to a Reuters report from 2017, about nineteen percent of Poles visit the site on a 

weekly basis (Newman, et. al. p.84-85, 2017). The same report also states that both state 

institutions and state-controlled advertisers have cut subscriptions and advertising in Gazeta 

Wyborcza, which led to layoffs in Agora, newspapers publisher (Newman et. al., p. 84-85, 

2017). Even though the newspaper has been pressured by the government multiple times and 

in different ways Breguła says that they will stay ambitious and that she thinks it is the 

political situation in the country that is making them so motivated to do so (Schmidt, 2018). 

With the growth of the newspaper it seems like the public puts their trust into the daily and as 

the Reuters rapport states, the idea here is that if the journalists and outlets of Gazeta 

Wyborcza are transparent enough about the views and motives, they have about the world, it 

will attract readers with the same ideologies. Another reason for why people still trusts the 

media even though some of it have become a mouthpiece for the party is that the public still 

respects when journalists hold the people in power by constantly questioning their decisions 

(Newman et. al., p. 84-85, 2017).   

Moneywise it is interesting to see the dailies subscription numbers going up. As the Polish 

media are pretty much filled with government side news and articles maybe it is the people 

that are looking for a news outlet that has a simple enough frame to understand the 

governments ideas and programs in a different spotlight. It can also be the people looking for 

news that are not PiS’s mouthpiece and one that balances their news. Subscriptions are by far 

not the only revenue a media outlet like this receives though, and as good as it is to see the 

daily going up in subscription numbers, the advertising revenue made by the daily is actually 

going down. The advertising revenue has been declining since the record year of 2008, so far 

that in 2016 Agora decided to put out huge layoffs, at about 190 people which then equalled 



Side 12 av 25 
 

to 9.6 percent of the total staff. One of the jobs that were lost that year was the newspaper’s 

Brussels correspondent (Chapman, p. 14, 2017).  

 

Analysis  

Looking at both tables, one of the main surprises was that in 2015 the Electoral Newspaper in 

the span of 3 months wrote a significantly a smaller number of articles that included the 

leading parties and the EU in the same articles. Generally, the topic of EU was substantially 

smaller than what was found in 2019, which is definitely something that could have had an 

impact on the numbers presented, which again is one of the reasons for why the sample size 

itself is smaller than what one would usually use for a study like this. One of the reasons for 

why this happened is probably the newspapers focus on Brexit and the governing parties’ 

approach on EU. In both 2015 and 2019 Jean-Claude Juncker seems to not be a big target in 

Gazeta Wyborcza’s articles.  

Data from 2015 

 

Figure3: Data from 2015 analysis (own research) 

Looking at figure 3, the numbers from 2015 show us that the newspaper had mostly a positive 

opinion on the EU as about 33 articles has had a positive note in them and 13 with a negative 

angle on it. A lot of the positive articles were focusing on how the EU makes funding of 

different projects possible. However, there are differences when it comes down to the topic of 

the article. Like with articles on birth control, one of them had a positive view about EU’s 

legislation of the “plan B” pill and negative towards the party’s opinion of such legislation, 

while the other article about the same matter had a negative view about the legislation and 



Side 13 av 25 
 

was positive about the criticisms given towards it by the governing party and PiS. In the data 

from 2015 the number of articles about Kaczyński is 6, with 3 being positively opinionated 

and 3 being negatively opinionated about him. Again, two of the articles were talking about 

the 2018 elections both putting PiS as the candidates, however both were differently 

opinionated about PiS and Kaczyński which shows the level of integrity the paper has. At that 

time his party did not have the majority in Senate/Sejm, so it makes sense that the paper does 

not focus its resources on him. As far as articles about Tusk go, there were not really that 

many of them, landing at about 5 pieces however interestingly enough almost all of them 

were negative, something that goes well with the newspapers ideology of criticising the 

different parties in equal fashion. At that time, he was already the president of the European 

Council, even though representing the EU his views are still criticised by the newspaper.  

One way the paper appears to be criticizing Donald Tusk and Jean-Claude Juncker is by 

pointing out how much they both earn. This was done during the time when Obama was 

supposed to meet EU politicians about the war in Ukraine. Whilst the paper is criticizing both 

of them it does throw more of a shade on Tusk and his “lack of manpower within the job”.  

Tusk earns as much as the head of the European Commission Jean Claude Juncker – 

over 20000 euro on hand (with all the extras). But Juncker is the head of the EU 

government employing over 24 thousand people. The most important task of Tusk is to 

seek compromises between the leaders of the 28 EU countries, which must be 

sufficient for a political cabinet with 31 subordinates (Tomasz Bielecki, 09.03.2015). 

Now, there were a lot of articles containing both PiS and PO, at about 22 articles in total, 10 

about PO and 12 about PiS. At that time PO is in the coalition government with PSL and PiS 

is in the opposition. Most articles about both parties are written in a negative matter, when it 

comes down to PiS its articles about homophobia, birth control and the migration crisis whilst 

for PO it is a variation of different topics like the migration crisis or unemployment.  Both 

parties also get positive opinionated articles about them which provides a sort of balance to 

the whole period. The positive articles for both parties often surround the topic of parties 

starting up projects that will get needed monetary support from the EU as shown further down 

with examples.  

 

 



Side 14 av 25 
 

Data from 2019 

Articles gathered from 2019 also have the same sum of positive articles about the EU, the 

topics of the articles are usually focused around Brexit, EU legislations and EU monetary 

contributions to the country. The results are as seen in figure 4.  

 

 

Figure 4: Data from 2019 analysis (own research) 

Brexit surely made a lot of noise around Europe at the start of 2019, as it was getting closer to 

the date the UK was supposed to leave the EU. Most of these articles included either 

Kaczyński or his party making speedy remarks about how the UK might be doing the right 

thing or how the EU is trying to stall the process. Sometimes these articles even included right 

wing politicians discussing the idea of a “Polexit” happening, however not in a serious matter. 

The articles about monetary help to Poland were usually formed in a way where politicians or 

parties were mentioned early in the article about a project, eg. environmental strategies, and 

later on mentioning the EU as an “insurance” for solving a monetary problem a project like 

that would face:  

The construction of new railway (...). Who finances it? The European Union from EU 

funds under the so-called Integrated Territorial Investments of the Jelenia Góra 

Agglomeration from the funds of the Regiona Operational Program of the Lower 

Silesian for the years 2014-2020. (koz, 03.02.2019). 

Mentions of a “Polexit” happening are seen both in 2015 and 2019. In both years they are 

criticizing the PiS party for saying it is a possibility. It is done in the same way Gazeta 

Wyborcza usually does it, by quoting the person and framing it in a negative way. In 2019 it 



Side 15 av 25 
 

is a PO politician talking about PiS long term plans of a “Polexit” happening, and again the 

daily is quoting him and building the whole article around his expressions.  

(...) Maybe with one exception – Mateusz Morawiecki and Beata Szydło repeated 

many times that Poland is part of Europe and even that it is a model for Europe. The 

stage in which the EU flag disappeared from behind the Prime Minister Beata Szydło 

who appears on TV is already closed. (...). PiS was seriously scared that voters, 

fearing the polexit in the next election, would vote aagainst Kaczyński’s party (Witold 

Gadomski, 12.02.2015). 

The European elections will be a real battle about whether Poland will stay in Europe 

or block this crawling polexit. This is something PiS does not want to talk about. They 

prefer to say that they have been in Europe for a thousand years – said Neumann, 

referring to the speech by Morawiecki. – (...). Kaczyński escapes from this. He prefers 

to hide behind social promises, lying and tricking Poles (Paweł Kośmiński, 

23.02.2019). 

By framing the quotes in such a way, Gazeta Wyborcza makes use of the media negativity 

and fires the negativity back at the governing party whilst defending their own values and 

ideologies (Galpin et. al., p. 56, 2017). 

Further down is a quote from Antoni Macierewicz, who is a former Minister of National 

Defence for Poland (Sejm Reczypospolitej Polskiej, 2019). Currently he is still sitting as the 

Deputy Leader of the Law and Justice party. This interview came from a monthly paper called 

„Wpis” which is an abbreviation from “Wiara, Patriotyzm i Sztuka” which translates into 

“Belief, Patriotism and Art”, the monthly itself has a profile of being catholic-conservative 

often filled with articles that condemn the left and praise the far right governments. 

“As in Orwell’s novels, it turned out that fighting for the highest values, we found 

ourselves in a world in which under the slogan of liberalism one tries to impose anti-

values on us! And this is not science-fiction or lying anti-European propaganda. This 

is a long planned plan that is brutally implemented today.” – PiS politician said. The 

assurances made by the PiS politician does not really fit into the theses of Antoni 

Macierewicz from the article “The Price of Patriotism” published in the “Wpis” 

monthly. According to the deputy head of the party, „today it decides whether Poland 

will be a state at all, or will it lose its statehood”, “it is settled whether Poland will 

become a fragment of another international structure with liberal-anti-Christian 



Side 16 av 25 
 

ideology or will win the independent status of the independent state on the 

international arena.” (Gazeta Wyborcza, 03.01.2019).  

As far as the interview goes, it is nothing new that far-right news outlets often put out anti-

Brussels propaganda, often leading to the spread of such information and emergence of new 

extremist movements or just negativity towards the Union. As such “negative” biased news 

often has better selling numbers than positive or even balanced ones it is not surprising that a 

new monthly goes with this sort of tactic (Galpin et. al., p. 50, 2019). However, as the paper 

keeps Macierewicz’s interview in a positive spotlight, Gazeta Wyborcza’s news on the matter 

is not equally nice. On the contrary it condems the ex. Minister of Defence’s statements. The 

article is easily framed to be understood as a piece that stands negatively towards 

Mecierewicz’s statements.  

The newspaper continues to criticize the governing party, not by directly doing so but by 

quoting people doing exactly that. During the final of the biggest charity events in Poland 

called Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy (eng. Great Orchestra of Christmas Charity, 

abbreviation: WOŚP) a tragic terror event happened, where a terrorist killed the Mayor of the 

city Gdańsk, Paweł Adamowicz. This led to a number of articles published by all media, 

however as this politician was in the PO, a number of right wing outlets and national media 

often covered the news in the governments favour. Gazeta Wyborcza criticizes this approach 

by quoting people that criticize the government, like this:  

„Gdańsk Mayor Paweł Adamowicz has become a victim of institutionalized hatred 

that we have been dealing with in Poland for three years – said the European 

Parliament member professor Barbara Kudrycka (PO). The MEP said: „Breaking the 

separation of power, politicizing the courts and prosecutors, constant lying in state 

media and the lack of reaction of the authorities to acts of aggression and hatred 

against political opponents lead to an atmosphere that feeds acts of terror. The victim 

of such an act of terror became the president of Gdańsk, Paweł Adamowicz.” (Maciej 

Chołodowski, 17.01.2019). 

Looking at the article itself, Gazeta Wyborcza condemns the actions of people that are 

attacking the MEP that said this. Already from the title of the article “Attack on Barbara 

Kudrycka for statements in the European Parliament about the murder on Pawel Adamowicz.” 

one can realize that the article is supporting her stance (Maciej Chołodowski, 17.01.2019).  



Side 17 av 25 
 

Another hot topic in media at the start of 2019 are the European Parliament Elections. The 

journalist and author of the article “Kaczyński’s nephews” does not spare a word about how 

Adam Andruszkiewicz is not a good candidate for the EP seat:  

At the beginning of the year in which the elections to the European Parliament will be 

held, Adam Andruszkiewicz, a nationalist, a primitive homophobe and an opponent of 

the EU, was nominated for the post of deputy minister of digitalization. (Paweł 

Wroński, 05.01.2019) 

As the TVP is currently filled with cases against the Polish ex. Prime Minister and current 

President of the European Council, Donald Tusk, I honestly expected lots of articles about 

him as well. What happened was on the contrary, there was a few articles about Tusk, and 

most of them in fact written in a positive matter. It is a known matter that the PiS government 

does not like having Donald Tusk as the President of the European Council and one of the 

Gazeta Wyborcza’s articles points it out like this:  

“Since then, the representatives of the governing party have been seeking Tusk’s 

“anti-Polish” actions. It will be president Andrzej Duda accusing him of not 

representing Polish interests and that “he does not have respect to his own country”. 

Vice Prime Minister Szydło went even as far as accusing him of “attacking” Poland 

and its interests.” (Paweł Kośmiński, 05.01.2019) 

As already mentioned earlier, Gazeta Wyborcza takes the very negative comment about 

Donald Tusk and puts it through a lens of a centre-left paper, making it clear that the daily 

wants to emphasize the absurdity of Duda’s comments on Tusk.   

Summary of the analysis 

In the data given, it is surprising that in 2015 the number of articles covering PiS and PO was 

almost the same, with PiS sitting at 12 and PO at 10. These had almost the same ratio of 

positive and negative coverages, making the paper extremally balanced in these times when it 

came down to news about the EU. In 2019 however this approach takes a drastic change, 

where the number of articles about PiS equals 20 and 0 about PO. Why is there such a 

difference? One of the main reasons why can be the fact that the Civic Platform is not as big 

as before and that there are other parties in the opposition that have a stronger media coverage 

at the moment. Another one can be that Gazeta Wyborcza has taken a strong stance against 

the leading party and mostly covers news about them, trying to make them look bad in the 



Side 18 av 25 
 

amount of negativity spread by the party and later covered by the daily. In practice I think it is 

a mixture of both, as mentioned earlier in the project the daily’s staff is motivated more than 

ever to produce content. The clashes that have happened between the daily and the governing 

party could have something to do with the amount of negative spotlight the party is getting in 

the daily, which also makes sense considering that the daily is a centre-left newspaper. This 

data shows that the Polish daily tries to keep the public sphere as European as before, because 

it neither goes more national nor does it try to become more European.  

Something that there is much more of is that the daily focuses a lot on quoting PiS politicians 

and fact checking their statements as often as possible, something that was not seen in the data 

gathered in 2015. The quotes often put the governing party in a bad spotlight, leaving Gazeta 

Wyborcza to paint their frame just as they wish. This surely helps the notion of false numbers 

or information flow that is going around in the extreme right-wing media, and something that 

can be of help to the EU. Although this is the case, the people of Poland are still extremally 

fond of the EU. According to the Socio-demographic trendlines Eurobarometer from 2019 the 

Polish citizens still appreciate the EU on multiple levels (European Parliament, 2019). Across 

multiple statistics Polish people believe that their voice counts in the EU and that Poland 

should be a member of the European Union. Interestingly enough when asked whether or not 

people would like to see the European Parliament playing more or less important role there is 

a huge difference between 2014 and 2019. In 2014 about 51% answered that they indeed 

would like the EP to be more important, but this number dipped all the way down to 33% as 

of September 2015. In 2019 the percentages are rising again, at 42%, but seeing this data it is 

easy to see that the governing party might have lots to do with the public opinion therefore 

also the sphere of the country.  

 

Article 7 TEU (Why not act on the media?) 

It was in December 2015 when the controversial law to get a stronger grip on the 

Constitutional Tribunal was put into motion, something that led to the European Commission 

launching an investigation, which led to the European Commission deciding that the 

preventative arm of the Article 7 TEU should be activated against Poland. This was however 

done not because of the changes in the Polish media but because of the judicial issues that 

were ongoing in the country. Which is interesting, as the media is something the EU is very 

cautious about however it is understandable that judicial problems were their main concern 



Side 19 av 25 
 

for Poland’s democracy going forward. As Chapman states, the small media law that was 

pushed by PiS was actually discussed by the European Commission, however the talks were 

still mostly focused on the government’s changes to the Constitutional Tribunal (Chapman, p. 

10, 2017). As far as the changes made to the media by the governing party, I do believe that 

the EU should act faster and more now that the changes have been there for nearly three 

years. They affect the democratic situation in Poland as media has a role of defining what is 

happening in the country as well as delivering a constant flow of information about how the 

governing party is doing regardless of whether its negative or positive. In an even longer term 

the media reform will have a huge effect on the public sphere in Poland and the European 

Public Sphere within the country will get pushed to the side. As the situation within the TVP 

is something that can directly have consequences on the Polish media and thus the democracy, 

the EU should consider launching the first arm of the Article 7 or at least being more vocal 

about the situation there.  

 

Conclusion   

Given all the information gathered in this project it is clear that the Gazeta Wyborcza daily 

has undergone some changes with how their articles are between 2015 and 2019. Whether or 

not this is something that was affected by the media reform or the current governmental 

situation in Poland is uncertain, but because of their own statements I would say it is a 

mixture of both. The daily is making sure that their framing and news get covered in a way 

that makes the people understand what the politicians in the state are doing, so no 

misinformation happens. At the same time they keep on encouraging citizens to be interested 

and engaged in politics by making sure their coverage is easy to understand. According to the 

data gathered, it is also clear that the daily was more focused on the governing party in 2019 

compared to 2015 when most of the coverage was split between the governing party and the 

opposition. Coming down to the Public Sphere in Poland right now it is extremally 

nationalized, especially the channels that are protected and ran by the governing party 

focusing on terms like “repolonization”. Private outlets like the Gazeta Wyborcza, are 

however managing to hold their stance, and their news coverage of EU news and Polish 

politicians is often fact checked, and misinformation is cleared by the daily. Something that 

leads me to believe that the European Public Sphere is still emerging in the country, small 

steps at a time however greatly strengthened by private media in Poland like the Gazeta 



Side 20 av 25 
 

Wyborcza daily even though they are facing almost direct hostility from the national media 

and PiS.   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



Side 21 av 25 
 

Bibliography  

Agnieszka Kublik. (27.01.2019). TVP, czyli praktyka względnej rzeczywistośći Jacka 

Kurskiego. Gazeta Wyborcza. Taken from: http://wyborcza.pl/7,75398,24404402,tvp-czyli-praktyka-

wzglednej-rzeczywistosci-jacka-kurskiego.html 

Agnieszka Kublik. (20.01.2019). W Parlamencie Europejskim o tym, jak TVP „dopadała” Adamowicza. 

Gazeta Wybrocza. Taken from: http://wyborcza.pl/7,75398,24381899,w-parlamencie-europejskim-o-

tym-jak-tvp-dopadala-adamowicza.html  

Charlotte Galpin, Hans-Jörg Trenz. (2017). The Spiral of Euroscepticism: Media Negativity, Framing 

and Opposition to the EU. In: Manuela Caiani, Simona Guerra. (2017). Euroscepticism, Democracy and 

the Media.  Palgrave Macmillan UK, London. Taken from: 

https://link.springer.com/book/10.1057/978-1-137-59643-7  

Eurotopics. (2019). Gazeta Wyborcza, Daily Newspaper. Taken from: 

https://www.eurotopics.net/en/148554/gazeta-wyborcza 

European Commision. (20.12.2017). Comission action on the Rule of Law in Poland: Questions & 

Answers. Taken from: http://europa.eu/rapid/press-release_MEMO-17-5368_en.htm 

European Parliament. (March 2019). Socio-demographic trendlines – EP Eurobarometer 

(2007-2019) - Poland. Taken from: http://www.europarl.europa.eu/at-your-service/en/be-

heard/eurobarometer/socio-demographic-trends-edition-5  

Ferree, M.M., Gamson, W.A., Gerhards, J. and Rucht, D. 2002a. Four Models of the Public 

Sphere in Modern Democracies. Theory and Society 31, pp. 289–325. 

http://links.jstor.org/sici?sici=0304-

2421%28200206%2931%3A3%3C289%3AFMOTPS%3E2.0.CO%3B2-N  

Kospa. (03.01.2019). Macierewicz: Unia Europejska, jaką Polska zaakceptowała, odchodzi w 

przeszłość. Gazeta Wyborcza. Taken from: http://wyborcza.pl/7,75398,24330712,macierewicz-

unia-europejska-jaka-polska-zaakceptowala-odchodzi.html 

Maciej Chołodowski. (17.01.2019). Ata kna Barbarę Kudrycką za słowa w Parlamencie Europejskim o 

mordzie na Pawle Adamowiczu. Gazeta Wyborcza. Taken from: 

http://bialystok.wyborcza.pl/bialystok/7,35241,24375192,atak-na-barbare-kudrycka-za-slowa-w-

parlamencie-europejskim.html 

 

http://wyborcza.pl/7,75398,24404402,tvp-czyli-praktyka-wzglednej-rzeczywistosci-jacka-kurskiego.html
http://wyborcza.pl/7,75398,24404402,tvp-czyli-praktyka-wzglednej-rzeczywistosci-jacka-kurskiego.html
http://wyborcza.pl/7,75398,24381899,w-parlamencie-europejskim-o-tym-jak-tvp-dopadala-adamowicza.html
http://wyborcza.pl/7,75398,24381899,w-parlamencie-europejskim-o-tym-jak-tvp-dopadala-adamowicza.html
https://link.springer.com/book/10.1057/978-1-137-59643-7
https://www.eurotopics.net/en/148554/gazeta-wyborcza
http://europa.eu/rapid/press-release_MEMO-17-5368_en.htm
http://www.europarl.europa.eu/at-your-service/en/be-heard/eurobarometer/socio-demographic-trends-edition-5
http://www.europarl.europa.eu/at-your-service/en/be-heard/eurobarometer/socio-demographic-trends-edition-5
http://links.jstor.org/sici?sici=0304-2421%28200206%2931%3A3%3C289%3AFMOTPS%3E2.0.CO%3B2-N
http://links.jstor.org/sici?sici=0304-2421%28200206%2931%3A3%3C289%3AFMOTPS%3E2.0.CO%3B2-N
http://wyborcza.pl/7,75398,24330712,macierewicz-unia-europejska-jaka-polska-zaakceptowala-odchodzi.html
http://wyborcza.pl/7,75398,24330712,macierewicz-unia-europejska-jaka-polska-zaakceptowala-odchodzi.html
http://bialystok.wyborcza.pl/bialystok/7,35241,24375192,atak-na-barbare-kudrycka-za-slowa-w-parlamencie-europejskim.html
http://bialystok.wyborcza.pl/bialystok/7,35241,24375192,atak-na-barbare-kudrycka-za-slowa-w-parlamencie-europejskim.html


Side 22 av 25 
 

Nic Newman with Richard Fletcher, Antonis Kalogeropoulos, David A. L. Levy and Rasmus Kleis 

Nielsen. (2017). Reuters Institute Digital News Report 2017. Reuters. Taken from: 

https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/sites/default/files/Digital%20News%20Report%20201

7%20web_0.pdf  

Paweł Kośmiński. (05.01.2019). PiS nie odpuszcza. Czaputowicz: Tusk nie jest reprezentatntem Polski. 

Ta kwestia powinna być wyjaśniona przez samego... Tuska. Gazeta Wyborcza. Taken from: 

http://wyborcza.pl/7,75398,24333989,pis-nie-odpuszcza-czaputowicz-tusk-nie-jest-

reprezentantem.html 

Paweł Kośmiński. (23.02.2019). PO odpowiada na konwencję PiS: Wiarygodność Kaczyńskiego jest 

taka, że rodzina musi go nagrywać. Gazeta Wybrocza. Taken from: 

http://wyborcza.pl/7,75398,24486054,po-odpowiada-na-konwencje-pis-wiarygodnosc-kaczynskiego-

jest.html 

Paweł Wroński. (05.01.2019). Bratanki prezesa Kaczyńskiego. Gazeta Wyborcza. Taken from: 

http://wyborcza.pl/7,75398,24333484,bratanki-prezesa-kaczynskiego.html 

Sejm Rzeczypospolitej Polskiej. (2019). Antoni Macierewicz. Taken from: 

http://www.sejm.gov.pl/Sejm7.nsf/posel.xsp?id=228 

Schmidt Christine. (18.04.2018). Facing government pressure, this Polish news organization 

is zipping through its subscription goals and strengthening its local loyalty. Nieman Lab. 

Taken from: https://www.niemanlab.org/2018/04/facing-government-pressure-this-polish-

news-organization-is-zipping-through-its-subscription-goals-and-strengthening-its-local-

loyalty/  

Tomasz Bielecki. (09.03.2015). Słabe sto dni Tuska. Gazeta Wyborcza. Taken from: 

http://wyborcza.pl/1,75398,17539738,Slabe_sto_dni_Tuska.html 

Walter Stefanie. (2017). EU Citizens in the European Public Sphere, An Analysis of EU 

News in 27 EU Member States. Springer Fachmedien Wiesbaden, Hamburg. 

https://link.springer.com/book/10.1007/978-3-658-14486-9 

YouTube [Archiwum Eurowizji TV]. (24.05.2018). TVP1 / 23.05.2015 / Wiadomości 19:30 / prowadzi: 

Krzysztof Ziemiec. [Videoclip]. Taken from: https://www.youtube.com/watch?v=ntDze92rGNA  

YouTube [Reżimowa Telewizja]. (31.12.2018). Kraśko: "...jest pewne oczekiwanie..." — Wiadomości 

TVP 30.12.2015. [Videoclip]. Taken from: https://www.youtube.com/watch?v=TmZ7jdWTxOA  

https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/sites/default/files/Digital%20News%20Report%202017%20web_0.pdf
https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/sites/default/files/Digital%20News%20Report%202017%20web_0.pdf
http://wyborcza.pl/7,75398,24333989,pis-nie-odpuszcza-czaputowicz-tusk-nie-jest-reprezentantem.html
http://wyborcza.pl/7,75398,24333989,pis-nie-odpuszcza-czaputowicz-tusk-nie-jest-reprezentantem.html
http://wyborcza.pl/7,75398,24486054,po-odpowiada-na-konwencje-pis-wiarygodnosc-kaczynskiego-jest.html
http://wyborcza.pl/7,75398,24486054,po-odpowiada-na-konwencje-pis-wiarygodnosc-kaczynskiego-jest.html
http://wyborcza.pl/7,75398,24333484,bratanki-prezesa-kaczynskiego.html
http://www.sejm.gov.pl/Sejm7.nsf/posel.xsp?id=228
https://www.niemanlab.org/2018/04/facing-government-pressure-this-polish-news-organization-is-zipping-through-its-subscription-goals-and-strengthening-its-local-loyalty/
https://www.niemanlab.org/2018/04/facing-government-pressure-this-polish-news-organization-is-zipping-through-its-subscription-goals-and-strengthening-its-local-loyalty/
https://www.niemanlab.org/2018/04/facing-government-pressure-this-polish-news-organization-is-zipping-through-its-subscription-goals-and-strengthening-its-local-loyalty/
http://wyborcza.pl/1,75398,17539738,Slabe_sto_dni_Tuska.html
https://link.springer.com/book/10.1007/978-3-658-14486-9
https://www.youtube.com/watch?v=ntDze92rGNA
https://www.youtube.com/watch?v=TmZ7jdWTxOA


Side 23 av 25 
 

Figures: 

Figure 1: Walter Stefanie. (2017). EU Citizens in the European Public Sphere, An Analysis of 

EU News in 27 EU Member States, page: 55 Springer Fachmedien Wiesbaden, Hamburg. 

https://link.springer.com/book/10.1007/978-3-658-14486-9 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

https://link.springer.com/book/10.1007/978-3-658-14486-9


Side 24 av 25 
 

Appendix: Own research of Gazeta Wyborcza 2019

 

   

 



Side 25 av 25 
 

Own research of Gazeta Wyborcza 2015 

 

 



N
TN

U
N

or
w

eg
ia

n 
U

ni
ve

rs
ity

 o
f S

ci
en

ce
 a

nd
 T

ec
hn

ol
og

y
Fa

cu
lt

y 
of

 H
um

an
iti

es
D

ep
ar

tm
en

t o
f H

is
to

ri
ca

l S
tu

di
es

B
ac

he
lo

r’
s 

pr
oj

ec
t

Andreas Marek Wlosek

THE PUBLIC SPHERE IN POLAND

How and to what extent did the media reform in
Poland initiated by Law and Justice party affect
other media like the Electoral Newspaper? To
what extent did the media reform nationalise
the Polish Public Sphere instead of
Europeanising it?

Bachelor’s project in European Studies
Supervisor: Anna Gora

May 2019


