Hvordan sette opp automatisk sletting av filer i en mappe i Windows 10

Steg 1: Powershell

Bruk søkefeltet og tast inn Powershell. Du får opp flere alternativer, velg Windows PowerShell.
flyt
Høyreklikk og velg "run as administrator". Du får opp en dialogboks som spør om du vil tillate PowerShell å gjøre endringer på maskina, denne trykker du ja på.
Sett inn følgende poweshellkommando:
Get-ChildItem –Path "C:\sti\til\mappe" -Recurse | Where-Object {($_.LastWriteTime -lt (Get-Date).AddDays(-30))} | Remove-Item
og bytt ut C:\sti\til\mappe med sti til den mappen du vil slette fra. Dersom du ønsker en annen utløpstid enn 30 dager kan du endre på antallet i parantesen bak .AddDays. Trykk enter > du har nå sletta alle gamle filer fra mappen og fått testa scriptet ditt.

Steg 2: lage script og sette det opp til automatisk kjøring

Åpne notepad, kopier poweshellkommandoen og lim den inn i en tom fil. Lagre filen som ryddescript.ps1 (viktig å få med endelsen .ps1 her!)
ryddescript
Søk opp Task Scheduler på samme måte som du gjorde med powershell og åpne den.
ny mappe
Lag en ny mappe med et navn du finner på selv, for eksempel mineJobber. Deretter høyreklikker du på mappen du nettopp lagde og velger Create Task. Finn på et navn til jobben og sett Run whether user is logged on or not på security options. I tillegg syns jeg det er greit å legge inn en beskrivelse på hva jobben gjør, men det er ikke påkrevd.
ny Task
Gå deretter på Trigger-taben. Her velger du "on a schedule" for å få jobben til å kjøre på faste tidspunkt. Sett inn starttidspunkt og frekvens for jobben, og trykk OK.
Schedule Task
Nå har du laget en hendelse som setter i gang jobben, og det er på tide å definere jobben, det vil si å legge inn så scriptet kjører på de oppsatte tidene. Gå til Actions og trykk på new-knappen. I menyen som kommer opp under Actions velger du "start a program". Under Program/script skriver du inn powershell.exe. I feltet for Add arguments legger du inn filbanen til scriptet ditt.
Action
Trykk ok, og gå til settings der du velger hva som skal skje ved kjøring. Jeg syns det er best å sette max til 3 forsøk, slik at man slipper at den stjeler veldig mye ressurser hvis den henger seg opp. I og med at dette ikke er en driftskritisk jobb kan det være best å avbryte den så tidlig som mulig hvis det skjer noe som gjør at den stopper. Det bør ikke ta mange sekunder å kjøre denne så sett max tid på det minste mulige.
settings
Når du trykker ok her får du beskjed om å skrive inn admin-passord. Når dette er gjort er jobben lagret og kommer til å kjøre på de tidene du har satt opp.