En utforskning av norske radiografers meninger om og opplevelser rundt ergonomiske arbeidsteknikker: Opplæring, bruk og utfordringer.
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3078126Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Bakgrunn:Norge er blant landene med høyest sykefravær, og helse- og sosialtjenesten er den næringen som bidrar mest til dette. Muskel- og skjelettplager er den største årsaken til legemeldt sykefravær i Norge, og med en økende etterspørsel etter radiografer vil det være viktig å forebygge fravær.Hensikten med denne studien var å undersøke norske radiografers meninger rundt opplæringen i, anvendelse av, og utfordringer ved bruk av ergonomiske teknikker. Begrepet ergonomiske teknikker i denne bacheloroppgaven viser til teknikker som er relevante for radiografyrket: løfteteknikk, forflytningsteknikk og arbeidsstilling.
Metode:Dette er en tverrsnittstudie med data fra en anonym elektronisk spørreundersøkelse utført blant radiografer aktiv i yrket på offentlige og private norske helseforetak. Spørreundersøkelsen består hovedsakelig av kvantitative spørsmål, og ble delt på sosiale medier og i nyhetsbrev (e-post) av Norsk Radiografforbund.
Resultat:52 radiografer valgte å svare på spørreundersøkelsen.Majoriteten av respondentene var uenig i at opplæringen i dette tema under radiografutdanningen var veldig bra. Opplæringen mottatt på arbeidsplassen ble av de fleste vurdert som veldig bra. Svært få respondenter svarte at de ikke hadde mottatt noen form for opplæring.'Observasjon av andres arbeid' (28, 53,8 %), 'formell opplæring/kurs på arbeidsplassen' (25, 48,1 %) og 'tilbakemeldinger fra kollegaer' (22, 42,3 %) var de situasjonene flest opplevde som å ha en innvirkning på hvordan de bruker ergonomiske teknikker i dag. Kun fem respondenter (9,6 %) svarte 'radiografutdanningen'.'Tidspress' (22, 75,9 %), 'mangler ved utstyr' (19, 65,5 %) og 'underbemanning' (16, 55,2 %) ble pekt ut som de største hindrene for utøvelse av ergonomiske teknikker. Kun tre (10,3 %) respondenter oppga at 'dårlig eller manglende opplæring' var et hinder.
Konklusjon:Resultatene tydet på at opplæringen radiografene i utvalget mottok på arbeidsplassen ble opplevd som god, men at opplæringen under radiografutdanningen opplevdes som dårlig. Derimot var 'dårlig eller manglende opplæring' ikke en faktor som radiografene synes hindrer deres evne til å utøve ergonomiske teknikker, men heller 'tidspress' og 'mangler ved utstyr'. Grunnet tidspress i arbeidslivet er det mer potensial i å satse på ergonomi i større grad under utdanningen, ved å heve kvalitetsnivået på opplæringen i ergonomiske teknikker ved radiografutdanningen, for å gi alle radiografstudenter et likt utgangspunkt. Dette kan oppnås for eksempel ved å inkludere ergonomi i den nasjonale retningslinjen for radiografutdanningen, og ved å inkludere det som et praksisutbytte. Background:Norway is among the countries with highest sick leave, and its health and social service sector has the highest absence rate. Musculoskeletal disorders are the biggest cause of sick leave in Norway, and it will be important to reduce absences with the rise in demand for radiographers.The purpose of this study was to examine Norwegian radiographers’ opinions on training, use and challenges with ergonomic techniques. The ergonomic techniques discussed in this bachelor thesis are those relevant to the occupation of radiographers: lifting, patient transfer, and work posture.
Methods:This is a cross sectional survey with data from an anonymous electronic questionnaire among radiographers from Norwegian public and private sectors. The questionnaire consisted of mostly quantitative questions and was distributed on social media and the newsletter (e-mail) from the Norwegian Society of Radiographers (NRF).
Result:52 radiographers partook in the survey.The majority of respondents disagreed that the training on this subject at their place of education could be classed as very good. The training received at the respondents’ place of work was considered to be very good by the majority. Very few respondents answered that they received no training at all.'Observation of others' work' (28, 53.8 %), 'formal training in the workplace' (25, 48.1 %) and 'feedback from co-workers' (22, 42.3 %) were the situations most felt had an influence on their use of ergonomic techniques today. Only five respondents (9.6 %) answered 'their place of education'.'Time pressure' (22, 75.9 %), 'inadequacies with equipment' (19, 65.5 %) and 'understaffing' (16, 55.2 %) were highlighted as the biggest hindrances for use of ergonomic techniques. Only three (10.3 %) respondents mentioned 'bad or lacking education/training' as a hindrance.
Conclusion:The results indicated that the training radiographers in this selection received in the workplace was referred to as good, while the training received during their education was referred to as not good. On the other hand, 'bad or inadequate training' was not a factor the radiographers felt hindered their ability to utilize ergonomic techniques, but rather 'time pressure' and 'inadequacies with equipment'.There is greater potential for incorporating ergonomic training to a larger degree in radiographers’ education, because of the time pressure in the workplace. By increasing the quality of the training in ergonomic techniques during radiographers’ education, every radiography student will have a more equal starting point. This can be reached by, for example, incorporating ergonomics in the national guidelines for radiography education, and by including it as a part of clinical training.