Greenwashing the Apocalypse - How The Burning Sea (Andersen, 2021) Upholds the Fossil Status Quo
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3074918Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne bacheloroppgaven har som mål å bevise at filmen Nordsjøen (Andersen 2021) er implisert i grønnvasking av den norske oljeindustrien. Gjennom en visuell og narrativ analyse av filmen, samt en analyse av filmcrewet, produksjonselskapet og deres koblinger til den norske oljeindustrien, prøver jeg å bevise en bevisst innsats å grønnvaske denne industrien for økonomiske og produksjons-logistiske årsaker. Metoden baserer jeg på eksisterende filmteori, for det meste marxistisk teori med Karl Marx og Louis Althusser, Edvard Herman og Noam Chomskys tekst Manufacturing Consent, Georg Löfflmanns forskning på det amerikanske forsvarets innblanding i Hollywood og Christer Andresen’s bok Norwegian Nightmares. This Bachelor thesis aims to prove that the feature film The Burning Sea (Andersen 2021) is implicated in the praxis of greenwashing of the Norwegian oil industry. Through an analysis of narrative and visual traits of the film, as well as through an analysis of the production crew and studio and their contacts with the Norwegian oil industry, I attempt to prove a conscious effort to greenwash the industry for commercial and production gain. I base my methods in existing theory, mainly marxist film theory including texts by Karl Marx and Louis Althusser, Edward Herman and Noam Chomsky’s work Manufacturing Consent, Georg Löfflmann’s research on US Armed Forces interference in Hollywood film and Christer Andresen’s work Norwegian Nightmares.