Show simple item record

dc.contributor.advisorHovik, Lise
dc.contributor.authorUlla, Bendik
dc.date.accessioned2020-11-10T07:43:13Z
dc.date.available2020-11-10T07:43:13Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2687016
dc.description.abstractOppgaven tar utgangspunkt i teaterforestillingen Kom hjem, laget for barn i alderen 1-5 år av teatergruppa Ngoma. Leken har en sentral rolle i teatergruppas kreative prosess og i forestillingens kunstneriske uttrykk. Kunstpedagogene i Ngoma vektlegger tverrkunstfaglighet i det skapende arbeidet, hvilket innebærer at ulike kunstformer sammen er med på å skape teateruttrykket. Simultant med dette er den barnefaglige kompetansen i teatergruppa med på å ivareta barn som målgruppe. Musikk, scenografi, dans, drama og dikt er blant kunstformene som er med på å gi barna helhetlige sanseopplevelser. For å legge til rette for barnas deltakelse underveis, både i og etter forestillingen, bruker utøverne i Ngoma lek og improvisasjon for å kommunisere med målgruppa. Dette fungerer som en kunstpedagogisk metode som skaper rom for barnas egne lekeuttrykk i teateret. Gjennom en kunst- og praksisbasert studie innenfor et performativt forskningsparadigme undersøkes lekens kompleksitet med a/r/tography som metodologisk tilnærming. I denne forskningsmetodologien er rollene kunstner, pedagog og forsker vevd sammen, og det vektlegges en estetisk og helhetlig tilnærming til oppgavens hovedtema: lek. Ngomas kunstutøvelse, lek og syn på barn er dokumentert med video og foto, kunstpedagogenes loggbøker, samt lydopptak av uformelle samtaler. Med utgangspunkt i videomaterialet skrives det fram narrativer som brukes i analyser og drøftinger. Det empiriske forskningsmaterialet blir i møte med teori utgangspunktet for å skrive om hvordan leken er drivkraft i Ngomas skapende prosess fram mot forestilling. I oppgaven undersøkes også hvordan leken kommer til uttrykk hos barna og kunstpedagogene i forestillingene. Gadamers teori om lek står sentralt og ses i sammenheng med Ngomas kunstpraksis. Oppgaven aktualiserer lekens betydning innenfor kunstpedagogikken og gir eksempler på hvordan barneteater kan være en felles arena for lek. Teatergruppa Ngoma forener kunst og pedagogikk og har utviklet en tverrkunstnerisk kompetanse som vektlegger leken i kreative prosesser og i teater for barn. Leken kommer til uttrykk i forskningsprosjektet gjennom sentrale dimensjoner som det tverrkunstneriske, fiksjon og barns deltakelse.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNTNUen_US
dc.titleNgoma – Lek som drivkraft i kunstpedagogiske og tverrkunstneriske prosesser i teater for barnehagebarnen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record